Van de week was er een man met een fagot langs geweest. Hij heeft de kinderen een heerlijke ochtend bezorgd. Hoe zie een fagot er uit en hoe klinkt het eigenlijk? dat zijn allemaal vragen die je dan beantwoord krijgt. De kinderen mochten het aanraken en ze maken er een spectaculaire feestje van. Het is prachtig om te zien hoe de kinderen van muziek genieten en de aandacht erbij kunnen houden. Zowel voor de hele kleintjes als de grotere kinderen.
MEMO
Afgelopen week is een man met een fagot langs geweest om de kinderen iets van zijn instrument en geluid te laten horen. De kinderen vonden het erg leuk en interessant. Sommige durfden het zelfs aan te raken en er een geluidje op te maken.
MEMO is vandaag naar lange tijd weer bij ons op bezoek geweest. Wat was dat leuk. Bijna alle kinderen hebben er van genoten. Sommige kinderen vonden het toch een beetje spannend. Maar dat was niet erg dan hielden we ze stevig vast en deden we samen mee. Vandaag kwam een saxofonist langs. Hij zong verschillende liedjes met ons en de kinderen en de kinderen mochten zelfs de saxofoon aanraken.Het was een gezellige ochtend, met muziek, dans, zingen en bewegen. De ouders krijgen ook een sticker mee met een code waar je dan nog meer muziek en filmpjes van de saxofonist te zien. Tot de volgende keer.
Memorabele momenten
MEMO ook wel memorabele momenten genoemd of cultuur voor kleintjes.
Het nut van plezier
Hoe kom je er aan het einde van de dag achter wat je kind meegemaakt heeft bij de opvang? Misschien iets dat de kinderen raakte, iets wat ze samen met hun vriendjes hebben meegemaakt, iets prachtigs, spannend en bijna altijd nieuw. Met één blik op de artiestenpagina weet je welke MEMO-artiest de kinderen die dag hebben ontmoet. Door de sleutelwoorden heb je meteen aanknopingspunten om samen over de voorstelling te kletsen. Hiermee help je je kind om zélf over zijn of haar ervaring te praten en dat is wat we graag willen horen!
Wisselwerking tussen kind en artiest
MEMO heeft behoorlijk wat ervaring met kleine kinderen. In de loop der jaren hebben we meer dan 60.000 voorstellingen gegeven op meer dan 900 locaties. Zo weten we dat kinderen ontzettend veel waardering hebben voor muziek, dans en theater. Tegelijkertijd hebben óók onze artiesten hier profijt van; door het werken met kinderen ontwikkelen ze een eerlijke en interactieve relatie met hun publiek.
Leren is ervaren
Voor kinderen zijn MEMO voorstellingen nieuwe ervaringen met een grote aantrekkingskracht. Een voorstelling laat hen kijken, luisteren, zingen, bewegen, dansen en reflecteren. Kinderen zijn in staat om helemaal op te gaan in de muziek. Hierdoor krijgen ze de concentratie en de motivatie om nieuwe dingen uit te proberen en nieuwe woorden te leren. Dit zorgt ook voor een geweldige sfeer in de groep en levendige interactie tussen de kinderen, professionals op de groep en de artiest. De combinatie van begrip, gevoel en gezelschap is vormgevend voor hoe onze kinderen zich ontwikkelen.
Wat MEMO bereikt:
- Talent introduceren bij kinderen en hierdoor hun eigen talent aanspreken
- Diversiteit leren waarderen. Onze artiesten komen uit alle windstreken, kinderen
zien ‘de onbekende’ schitteren - Spelenderwijs leren via intense ervaringen. Het ondergaan van emoties bevordert
belangstelling en de wilskracht om iets nieuws te doen - Veelzijdige, brede ontwikkeling van de volgende vaardigheden:
– cognitief (aandacht, begrijpen, geheugen)
– motorisch (bewegen, instrument bespelen)
– sociaal (luisteren, contact maken, samenzijn en op je beurt wachten)
– emotioneel (gevoelens leren uiten, zelfvertrouwen ontwikkelen)
Voor meer foto’s van de fagot en de kinderen klik hier.