Onze kinderen zijn al echte kleine kunstenaars. Ze hebben hele mooie schilderijen gemaakt. En ze vonden het heel leuk om te doen.
Coronatijd
Gedurende de coronatijd en dat we dicht waren voor alle kinderen hebben we dagelijks een leuke activiteit gemaild zodat de kinderen betrokken bleven met Jillz en de leidsters.
Activiteit
De kinderen kregen op een gemakkelijke manier de uitleg over de activiteit. Voor deze activiteit om kleine kunstenaars te worden heb je nodig, verf, papier een doos en een balletje.
Doe alles in de doos en schud het maar.
Kleuren
Hoe meng je eigenlijk al die kleuren en met welke drie kleuren kun je de regenboog maken? De beste manier om dat alles uit te vinden is natuurlijk door zelf in het museumatelier te gaan mengen en schilderen.
Stimulering ontwikkelingsgebieden
Door deze activiteiten worden verschillende ontwikkelingsgebieden gemotiveerd. Bijvoorbeeld de fantasie, cognitieve en de motoriek en als je het gezamenlijk doet ook de sociaal-affectieve ontwikkeling. Zo kan je met een activiteit verschillende gebieden ontwikkelen en waar een kind helemaal niet bij stil staat.
Vragen stellen
Als de activiteit klaar is kan je aan het kind vragen wat hij ziet in de tekening, welke kleuren hij ziet, is er misschien een andere kleur ontstaan en zo een gesprekje aangaan. Want door die vragen te stellen leren ze na te denken over wat ze zien, voelen, misschien reuken en te leren denken over iets. En misschien als ze wat ouder zijn gaan ze ook vragen terug stellen en waarom vragen stellen om zo duidelijk te krijgen waarom iets veranderd is bijvoorbeeld.
Een zeer leerzame maar erg leuke opdracht vonden de kinderen het.
Voor meer kleine kunstenaars.