Water drinken

De kinderen vinden water drinken erg lekker en is ook nog veel beter voor ze dan al die zoete drankjes.

Goed en goedkoop: kinderen water geven om te drinken op de kinderopvang in plaats van ranja/ limonade of diksap. Consultatiebureaus adviseren – net als het voedingscentrum – om kinderen water te geven in plaats van zoete drankjes. Toch is het gangbaar dat kinderen op de kinderopvang ranja drinken.

Een glaasje ranja = 6 klontjes suiker

Dat is schrikken he? Maar in een volle fles siroop zitten 144 klontjes. Als je je houdt aan de verhouding zoals die op de verpakking wordt aangegeven (1:7) kom je dus op 5,9 klontjes per glas. Je kunt ranja natuurlijk ook heel dun maken. Maar je hebt al snel een glaasje ranja met 2 klontjes suiker erin.

Gewend raken aan zoet drinken op de kinderopvang

Misschien ogen de kinderen niet dik, maar het lichaamsgewicht van een kind is niet de enige reden om geen ranja te geven. Door altijd zoete drankjes te drinken raak je daar namelijk aan gewend. Kinderen hebben nu wellicht nog geen overgewicht, maar als je je hele leven enkel zoete drankjes blijft geven om te drinken op de kinderopvang wordt de kans groter dat je later alsnog gewichtsproblemen krijgt.

Is diksap gezonder dan ranja?

Ja. Diksap wordt gemaakt van vruchten. Het is daardoor 100% ingekookt fruit. Dat bevat natuurlijk van nature suikers, maar dat zijn gezondere suikers dan de geraffineerde witte suiker die ongezond is. Recent onderzoek heeft aangetoond dat suiker, dat van nature in fruit zit een andere werking heeft dan suiker waarvan ranja is gemaakt. Diksap is duurder dan ranja en daarom kiezen kinderdagverblijven vaak eerder voor ranja.
Water is natuurlijk weer gezonder dan diksap en bovendien blijft het gewenningsprobleem ook overeind.

Zo overtuig je ouders dat kinderen beter water kunnen drinken

Als je als kinderopvang overstapt op water in plaats van ranja krijg je waarschijnlijk wisselende reacties. Sommige ouders zijn blij met de keuze omdat het aansluit bij wat ze thuis doen en anderen ‘gunnen’ hun kind lekker een glaasje ranja. Maar veel ouders drinken zelf ook geen water maar vooral zoete drankjes.

Informeer ouders over de 6 klontjes suiker in een glas ranja. Hang bijvoorbeeld een poster op of zet een fles ranja neer en stapel daar maar eens 144 klontjes suiker naast op.

 

Comments are closed.